اگر اهل طراحی وب باشید یا وب سایتی دارید که سرویس یا محصولی را به کاربران ارائه می دهد حتما نام “UX” که مخفف “User Experience” می باشد را شنیده اید.

من هم مدتی است که به دلایل کاری و البته علاقه شخصی، درگیر مفاهیم UX یا تجربه کاربری شده ام و تصمیم دارم مطالبی که در این مدت یادگرفتم و در آینده یاد خواهم گرفت را با شما در یک دسته بندی جدید با عنوانه تجربه های کاری که به تازگی به Utile Tips اضافه شده به اشتراک بزارم.

UX چیست؟

خوب است که بدانیم هرچیزی دارای UX است و کسی که تصمیم دارد در حوزه UX کار کند وظیفه اش ساختن نیست ، کاری که باید انجام بدهد بهتر کردن UX هستش.

نکته ی دیگری که لازم است گفته شود این است که خیلی ها  تجربه کاربری خوب را تجربه کاربری می دانند که باعث رضایت و خوشحالی کاربر شود اما این طرز فکر صحیح نیست.اگر تنها هدف محصول (وب سایت، اپلیکیشن و …) شما فقط خوشحال کردن کاربران باشد، گزینه های ساده تری هم برای این کار وجود دارد!!

هدف یک طراح تجربه کاربری (UX designer) مفید و موثر واقع کردن کاربرهاست.
تجربه فردی هر کاربر نظری تا حدودی منطقی و آگاهانه درباره سایت یا اپلیکیشن شماست پس بازخوردهای کاربران از اهمیت بالایی برخوردار هستند اما کار طراح تجربه کاربری بیش از اینهاست.

یک طراح UX یا UXD باید در تمام  پروسه ها و تمام فرایند ها درگیر شود کاملا مشابه یادگیری یک دانش جدید یا مثل یک محقق. باید برای درک کاربران تحقیق کند، باید برای رفع نیاز کاربر و کسب و کار مورد نظر ایده های کارآمد ارائه دهد. مهمتر از همه باید در دنیای واقعی به دنبال راه حل و بررسی نتایج آن ها باشد.

عوامل تاثیر گذار در UX

در نقطه اصلی بحث UX باید در نظر داشته باشیم که کاربران ارزش خدمات و محصولات ارائه شده توسط ما را درک کنند و این وظیفه ماست تا این امر را میسر کنیم.چطور؟ Peter Morville چگونگی این انجام این کار را از طریق شکل زیر نمایش داده است.

User Experience Honeycomb

او در توضیح این عکس گفته برای داشتن یک تجربه کاربری ارزشمند و فکر شده اطلاعات باید خصوصیات زیر را داشته باشند :

  • Useful: محتوای سایت یا اپلیکیشن باید اصیل باشد و قابلیت جوابدهی به نیازهای کاربران و کسب و کار داشته باشد.
  • Usable: سایت باید به راحتی قابل استفاده باشد.
  • Desirable: عکس ها، مشخصه، برند و دیگر المنت های طراحی باید برای جلب توجه و عواطف کاربر بکارگرفته شوند.
  • Findable: محتوا باید به راحتی  قابل دستیابی باشد هم در سایت و هم در خارج از آن.
  • Accessible: محتوا حتی برای افرادی با ناتوانی های جسمی هم باید به آسانی قابل دسترسی باشد.
  • Credible: کاربران باید به مطالب شما اعتماد کنند .

تک تک نکات فوق بحث هایی هستند که در آینده حتما درباره آن ها بیشتر یاد خواهیم گرفت.

 

(۱۶۷)